Każda z nas chce mieć świetny produkt, który przyciągnie do naszego biznesu Klientów, którzy będą chcieli od nas kupować i polecać nas dalej. Wiele z nas wierzy, że dobry produkt jest sercem naszej firmy… ja nie do końca się z tym zgadzam, ale nie umniejszam oczywiście wagi produktu jako bardzo ważnego składnika sukcesu naszej firmy!

Dobry produkt

Według mnie, dobry produkt jest wynikiem kombinacji między tym, w czym jesteśmy najlepsi a potrzebą lub problemem Klienta, który możemy rozwiązać! Produkt sam w sobie nie jest bowiem czymś co przyciąga bezwarunkowo… Sam produkt to przecież tylko zbiór pewnych właściwości, chłodnych funkcji. A kupujemy przecież w dużej mierze nie poprzez odwoływanie się do chłodnych analiz, ale do tego, jak czujemy, czego pragniemy. Ważne jest zatem to, jak nasz Klient doświadcza naszego produktu – ten cały wachlarz emocji, odczuć, przeżyć, jakie towarzyszy posiadaniu naszego produktu to klucz do stworzenia produktu, który stanie się obiektem marzeń i porządania naszych klientów!

Dla kogo jest Twój produkt?

Pamiętaj, że tworząc unikalny produkt, nie jest on przeznaczony dla wszystkich. Jest on przeznaczony dla specyficznej grupy Klientów, którzy czują, że kupując od Ciebie otrzymują coś dla nich wartościowego! Ważne jest zatem, abyś była w pełni świadoma tego, kto jest Twoim Klientem i co możesz mu dać! I jakie emocje musisz wzbudzić, by go przyciągnąć. Jakiego języka musisz używać, by dotrzeć do niego z przekazem. Nie przejmuj się zatem tym, że niektórzy nie są zainteresowani Twoim produktem lub też zgłaszają obiekcje co do ceny – są tu 2 opcje: albo niewystarczająco dobrze eksponujesz wartość Twojego produktu, albo to nie jest Twój Klient!

Jak wycenić produkt?

Po jakiej cenie go sprzedawać? Jaki poziom ceny zniesie nasz docelowy klient?
Wiele  osób zadaje sobie te pytania. I szuka na nie odpowiedzi. Szuka ponieważ są to kluczowe pytania, na które musi znaleźć odpowiedzi, każdy, kto prowadzi jakiś biznes lub po prostu chce coś okazyjnie sprzedać.
Więc jak go wycenić?
Spróbujmy rozwiazac to z pozoru trudne zadanie.
Aby się do tego zabrać musisz przyjrzeć się wszystkim wydatkom Twojej firmy.  Dosłownie wszystkim. Nie możesz nic  pominąć, gdyż wycena produktu będzie zafalszowana, a co za tym idzie dochód ze sprzedaży tego produktu będzie nizszy niż spodziewany.
Na czym ma  polegać  to przyglądniecie się wydatkom?
Po pierwsze musimy pogrupować te wydatki na 2 grupy:
1. Koszty ogólne (ksiegowa, hosting, czynsz itp.);
2. Koszty bezpośrednio  związane z wytworzeniem produktu (materiały,  robocizna itp.).
Kolejnym krokiem jest przypisanie tych kosztów do w odpowiednich proporcjach do produktów, które wytwarzamy.
Jak się już nam się  uda to zrobić to otrzymamy koszt wytworzenia  naszego produktu. Ten koszt jest istotnym składnikiem  ceny Twojego produktu, pokazuje on bowiem minimalną cenę, za jaką  możemy sprzedać nasz produkt by wyjść na zero. Jeżeli źle policzymy koszt wytworzenia, to może się skończyć tym, że będziemy dokładać do naszego interesu, co raczej nie jest miłe.
Jednak koszt wytworzenia  to nie wszystko. Zakładamy  przecież nasze firmy po to by co nieco zarobić.
Do kosztu wytworzenia naszego produktu musimy więc dodać  jakiś godziwy zysk. Zwykle ten zysk określamy w procentach i nazywamy go marzą. Ta marża jest różna w różnych biznesach i towarach, ale w zasadzie nie powinna być mniejsza niż 5 – 10%.
Po dodaniu marży usyskujemy cenę naszego produktu. I to mógłby być koniec naszych wyliczeń. Mamy naszą Cenę Produktu. Wyliczenie nie jest trudne. Trudne jest określenie właściwej marży. Zwykle ustalamy ją na poziomie podobnym jaką stosuje nasza konkurencja. A to często jest droga do nikąd. Dlaczego?
O tym za tydzień.

Powodzenia,
Marek